L'activitat que proposem es titula: El llibre i el dau viatger.
Objectius:
- Apropar als infants a la diversitat lingüística de l'aula a través de la literatura.
- Oferir oportunitats d'intercanvi de llengües entre els diferents infants per tal de compartir coneixements.
Per tal d'introduir l'activitat als infants, hem escollit un conte (La Mila va a l'escola) que tracta la diversitat lingüística que ens podem trobar a les aules actualment. Aquest conte és protagonitzat per una nena que es diu Mila, que arriba a Catalunya provinent de Bulgària amb el repte d'integrar-se en una aula, on el català és la llengua vehicular i on no entén ni és entesa per ningú.
Un cop introduïda l'activitat, hem dissenyat 5 daus de diferents colors, cada dau dels quals recull una temàtica diferent: parts del cos, nombres, animals, objectes i aliments.
Parts del cos: boca-nas-ull-peu-mà-orella
Nombres: un-dos-tres-quatre-cinc-sis
Animals: gat-gos-cavall-peix-vaca-gallina
Animals: gat-gos-cavall-peix-vaca-gallina
Objectes: arbre-llapis-cotxe-groc-vermell-negre
Aliments: arròs-taronja-pa-llimona-oli-aigua
Totes aquestes paraules estaran escrites en un llibre, realitzat per nosaltres, en 6 idiomes diferents: Castellà, Àrab, Portugués, Saranhule, Bambara i Bereber. Hem escollit aquestes llengües ja que són les que parlen els infants amb les seves famílies. Hem vist important no només utilitzar la imatge, sinó que aquesta anés acompanyada de la paraula escrita. D'aquesta manera els infants començarien a fer una correspondència entre imatge i text, treballant així la lectoescriptura, contingut adequat a l'edat dels nens i nenes.
Farem 4 grups de 5 nens/es, i a cada un, els donarem un dau amb una temàtica diferent. Es tractarà que llencin el dau de tal manera que a cada infant li tocarà una imatge que haurà d'ensenyar a la resta de companys i dir com és diu en el seu idioma. Nosaltres tindrem el llibre viatger, on estaran totes les paraules escrites amb els sis idiomes, per tal que cada vegada que l'atzar decideixi una imatge, nosaltres la puguem buscar en el llibre viatger i ensenyar-la a la resta dels infants en gran, ja que serà més pràctic i més visual per a ells. D'aquesta manera els infants coneixeran com s'escriu i com es diu la paraula amb altres idiomes.
Per tal de treballar les diferents llengües que hi ha a l'aula, demanarem que cada infant digui amb el seu idioma la imatge que ha sortit en el dau, així serà una manera perquè la resta de nens/es puguin conèixer com es pronuncia i com s'escriu la paraula amb la llengua materna d'aquell infant.
Un cop tots els infants hagin pogut dir la paraula amb el seu idioma, donaríem per finalitzada l'activitat fent una rotllana i generant una mica de conversa.
Paraules escrites amb les diferents llengües:
CASTELLÀ
|
PORTUGUÉS
|
ÀRAB
|
SARANHULE
|
BAMBARA
|
BEREBER
|
BOCA
|
BOCA
|
الفم
|
LAXEE
|
DÁ
|
AQEMMUM
|
NARIZ
|
NARIZ
|
الآنف
|
NUXUNE
|
NU
|
ANZARN
|
OJO
|
OLHO
|
العين
|
YAAXE
|
NYÈ
|
TITT
|
PIE
|
PÉ
|
سيرا على الأقدام
|
TA DEGEREE
|
SÉNTÈGÉ
|
IDAREN
|
MANO
|
MÃO
|
اليد
|
KITTE
|
TEGE/BOLO
|
FUS
|
OREJA
|
ORELHA
|
الإذن
|
TORO
|
TULO
|
AMEJJUN
|
1
|
UM
|
واحد
|
BANE
|
KELÉ
|
WAHIT
|
2
|
DOIS
|
اثنين
|
XILO
|
FILA
|
TNAYN
|
3
|
TRÊS
|
ثلاثة
|
SIIKO
|
SAABA
|
TRATA
|
4
|
QUATRO
|
أربعة
|
NAXATO
|
NAANI
|
ARB’A
|
5
|
CINCO
|
الخمس
|
KARAGO
|
DUURU
|
XAMSA
|
6
|
SEIS
|
ستة
|
TUMMU
|
WÒÒRÒ
|
SETTA
|
GATO
|
GATO
|
القط
|
MUUSUUNE
|
MOSSILAGUMA
|
MUC
|
PERRO
|
CÃO
|
الكلب
|
WULLE
|
WOLU
|
AQZIN
|
CABALLO
|
CAVALO
|
الحصان
|
SI
|
SO
|
AYIS
|
PEZ
|
PEIXE
|
الأسماك
|
ÑAXE
|
TEMBE
|
ASREM
|
VACA
|
VACA
|
بقرة
|
NA-YAXARE
|
MISIMOSO/MICIS
|
TAFUNAST
|
GALLINA
|
GALINHA
|
الدجاجة
|
SELIN-YAXARE
|
DONDOKODO
|
TYAZIT
|
ÁRBOL
|
ÁRVORE
|
شجرة
|
YITTE
|
YIRI/JIRISUN/JIRI
|
ESSEYERT
|
LÁPIZ
|
LÁPIS
|
قلم رصاص
|
XALIIBE
|
KIRIYON
|
ERQUEREM
|
COCHE
|
CARRO
|
سيارات
|
MOBILI
|
MOBILI
|
TUMUBIN
|
AMARILLO
|
AMARELO
|
أصفر
|
MAKKAJINMA/NETEE
|
NÈRÈ-NA
|
AWRAGH
|
ROJO
|
VERMELHO
|
أحمر
|
DUMBE
|
BILEN
|
AZEGWAGH
|
NEGRO
|
PRETO
|
الأسود
|
BINNE
|
FIMA
|
ABERCAN
|
ARROZ
|
ARROZ
|
الأرز
|
MAARO
|
MALO
|
ARRUZ
|
NARANJA
|
LARANJA
|
أورانج
|
LENBURU-XAYE,LEEMUNE
|
LEMRU-BA
|
ELLECIN
|
PAN
|
PÃO
|
الخبز
|
BUURU
|
BURU
|
AGHRUM
|
LIMÓN
|
LIMÃO
|
الليمون
|
LEMBURU-MALACCE
|
LEMRU
|
LLAYMUN
|
ACEITE
|
ÓLEO
|
زيت
|
TE,SIRIME
|
NTENTULU
|
ZZECT
|
AGUA
|
ÁGUA
|
المياه
|
JI
|
JI
|
AMAN
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada