Activitat per treballar l'Acollida Lingüística (Objectius i proposta)


L'activitat que proposem es titula: El llibre i el dau viatger. 

Objectius:

- Apropar als infants a la diversitat lingüística de l'aula a través de la literatura.

- Oferir oportunitats d'intercanvi de llengües entre els diferents infants per tal de compartir coneixements. 

Per tal d'introduir l'activitat als infants, hem escollit un conte (La Mila va a l'escola) que tracta la diversitat lingüística que ens podem trobar a les aules actualment. Aquest conte és protagonitzat per una nena que es diu Mila, que arriba a Catalunya provinent de Bulgària amb el repte d'integrar-se en una aula, on el català és la llengua vehicular i on no entén ni és entesa per ningú.


Un cop introduïda l'activitat, hem dissenyat  5 daus de diferents colors, cada dau dels quals recull una temàtica diferent: parts del cos, nombres, animals, objectes i aliments.

Parts del cos: boca-nas-ull-peu-mà-orella
Nombres: un-dos-tres-quatre-cinc-sis
Animals: gat-gos-cavall-peix-vaca-gallina
Objectes: arbre-llapis-cotxe-groc-vermell-negre
Aliments: arròs-taronja-pa-llimona-oli-aigua


Totes aquestes paraules estaran escrites en un llibre, realitzat per nosaltres, en 6 idiomes diferents: Castellà, Àrab, Portugués, Saranhule, Bambara i Bereber. Hem escollit aquestes llengües ja que són les que parlen els infants amb les seves famílies. Hem vist important no només utilitzar la imatge, sinó que aquesta anés acompanyada de la paraula escrita. D'aquesta manera els infants començarien a fer una correspondència entre imatge i text, treballant així la lectoescriptura, contingut adequat a l'edat dels nens i nenes. 

    
            
                                     
Farem 4 grups de 5 nens/es, i a cada un, els donarem un dau amb una temàtica diferent. Es tractarà que llencin el dau de tal manera que a cada infant li tocarà una imatge que haurà d'ensenyar a la resta de companys i dir com és diu en el seu idioma. Nosaltres tindrem el llibre viatger, on estaran totes les paraules escrites amb els sis idiomes, per tal que cada vegada que l'atzar decideixi una imatge, nosaltres la puguem buscar en el llibre viatger i ensenyar-la a la resta dels infants en gran, ja que serà més pràctic i més visual per a ells. D'aquesta manera els infants coneixeran com s'escriu i com es diu la paraula amb altres idiomes. 

Per tal de treballar les diferents llengües que hi ha a l'aula, demanarem que cada infant digui amb el seu idioma la imatge que ha sortit en el dau, així serà una manera perquè la resta de nens/es puguin conèixer com es pronuncia i com s'escriu la paraula amb la llengua materna d'aquell infant.

Un cop tots els infants hagin pogut dir la paraula amb el seu idioma, donaríem per finalitzada l'activitat fent una rotllana i generant una mica de conversa. 

Paraules escrites amb les diferents llengües:


CASTELLÀ

PORTUGUÉS

ÀRAB

SARANHULE

BAMBARA

BEREBER
BOCA
BOCA
الفم
LAXEE
AQEMMUM
NARIZ
NARIZ
الآنف
NUXUNE
NU
ANZARN
OJO
OLHO
العين
YAAXE
NYÈ
TITT
PIE
سيرا على الأقدام
TA DEGEREE
SÉNTÈGÉ
IDAREN
MANO
MÃO
اليد
KITTE
TEGE/BOLO
FUS
OREJA
ORELHA
الإذن
TORO
TULO
AMEJJUN
1
UM
واحد
BANE
KELÉ
WAHIT
2
DOIS
اثنين
XILO
FILA
TNAYN
3
TRÊS
ثلاثة
SIIKO
SAABA
TRATA
4
QUATRO
أربعة
NAXATO
NAANI
ARB’A
5
CINCO
الخمس
KARAGO
DUURU
XAMSA
6
SEIS
ستة
TUMMU
WÒÒRÒ
SETTA
GATO
GATO
القط
MUUSUUNE
MOSSILAGUMA
MUC
PERRO
CÃO
الكلب
WULLE
WOLU
AQZIN
CABALLO
CAVALO
الحصان
SI
SO
AYIS
PEZ
PEIXE
الأسماك
ÑAXE
TEMBE
ASREM
VACA
VACA
بقرة
NA-YAXARE
MISIMOSO/MICIS
TAFUNAST
GALLINA
GALINHA
الدجاجة
SELIN-YAXARE
DONDOKODO
TYAZIT
ÁRBOL
ÁRVORE
شجرة
YITTE
YIRI/JIRISUN/JIRI
ESSEYERT
LÁPIZ
LÁPIS
قلم رصاص
XALIIBE
KIRIYON
ERQUEREM
COCHE
CARRO
سيارات
MOBILI
MOBILI
TUMUBIN
AMARILLO
AMARELO
أصفر
MAKKAJINMA/NETEE
NÈRÈ-NA
AWRAGH
ROJO
VERMELHO
أحمر
DUMBE
BILEN
AZEGWAGH
NEGRO
PRETO
الأسود
BINNE
FIMA
ABERCAN
ARROZ
ARROZ
الأرز
MAARO
MALO
ARRUZ
NARANJA
LARANJA
أورانج
LENBURU-XAYE,LEEMUNE
LEMRU-BA
ELLECIN
PAN
PÃO
الخبز
BUURU
BURU
AGHRUM
LIMÓN
LIMÃO
الليمون
LEMBURU-MALACCE
LEMRU
LLAYMUN
ACEITE
ÓLEO
زيت
TE,SIRIME
NTENTULU
ZZECT
AGUA
ÁGUA
المياه
JI
JI
AMAN


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada